Aprobada a nova Lei de cooperativas que reducirá a tres o número mínimo de socios para estimular a creación destas sociedades
O Parlamento aprobou hoxe a reforma da normativa coa que se dota ás
cooperativas das ferramentas e métodos organizativos necesarios para mellorar a
súa xestión diaria e reforzalas na súa vertente máis social
Con esta modificación, desde o Goberno galego estase a dar resposta á
necesidade de adaptar a normativa autonómica en materia de cooperativas á
realidade legal, social e económica actual
Santiago, 13 de decembro de 2011.- O Parlamento de
Galicia deu hoxe o visto e prace á modificación da Lei de cooperativismo, que
acometeu a Consellería de Traballo e Benestar para establecer –entre outras
novidades- a redución xeralizada do número mínimo de socios a tres co fin de
estimular a creación destas sociedades. Ata o de agora, de xeito xeral, estaba
establecido nun número mínimo de catro socios.
A reforma desta normativa ten como obxectivo amplificar o apoio da Xunta ao
cooperativismo desde o punto de vista legal, adaptar a normativa aos novos
tempos e flexibilizar e facilitar determinados trámites, xa que a primeira Lei
de Cooperativas de Galicia data de 1998.
Esta Lei dará resposta á necesidade de adaptar a normativa autonómica en
materia de cooperativas á realidade legal, social e económica actual desde unha
dobre perspectiva: dotar ás cooperativas por lei das ferramentas e métodos
organizativos necesarios para mellorar a súa xestión diaria, para que gañen en
axilidade e competitividade; e reforzalas na súa vertente máis social, tanto na
interacción cos seus socios como no fomento dos principios da igualdade, da
conciliación e da responsabilidade social.
O Goberno galego considera que este é o momento de aprobar unha reforma en
profundidade, tendo en conta as variacións socioeconómicas e a evolución propia
do cooperativismo nestes anos co obxectivo de respaldar o crecente proceso de
profesionalización, consolidación e compromiso desta fórmula empresarial, que
constitúe un exemplo da combinación da dinamización económica coa cohesión do
territorio e focalizada nas persoas.
Con esta reforma a Xunta continúa cumprindo o seu compromiso de apoio a un
sector que sostén arredor de 20.000 empregos en Galicia, e que se está a revelar
como unha fórmula especialmente estable e válida fronte a esta crise económica.
De feito, o Plan Estratéxico que se está a desenvolver para o impulso ao
cooperativismo está a obter unha boa resposta que se traduciu no ano 2010 na
creación de máis de 40 cooperativas, e no incremento dos novos socios ata máis
de 1.500, o dobre que no ano 2009.
A nova Lei avoga pola innovación mediante novas fórmulas organizativas, que
permitirán ás cooperativas, novas ou xa existentes, adaptar a súa estrutura ás
súas necesidades reais.
En concreto, créase unha nova clase de cooperativa, a cooperativa mixta de
traballo asociado. Trátase dunha sociedade singular e excepcional, que se
caracteriza por incorporar a socios de capital que permitan financiar o proxecto
empresarial. Esta nova fórmula está dirixida principalmente a impulsar o
cooperativismo no sector industrial, onde se precisan importantes investimentos
para a posta en marcha dos proxectos. Deste xeito, foméntase o acceso dos
traballadores á propiedade de empresa. Os socios de capital participarán na
cooperativa en función da súa achega ao capital social.
En definitiva, o obxectivo desta nova fórmula é o de contribuír á captación
de capital de posibles terceiros socios, pero tamén preservar o acceso efectivo
do persoal asalariado da cooperativa á propiedade dos medios de produción.
Compromiso social e conciliación
Un dos puntos
mais importantes da reforma é o relacionado co reforzamento das características
diferenciadoras do cooperativismo, e que lle confiren o seu carácter de fórmula
que contribúe a cohesión social e de vinculación ás persoas: o compromiso social
e a igualdade e a conciliación da vida laboral e familiar.
Con respecto ao compromiso social, a Lei amplía as finalidades do Fondo de
Formación e Promoción, que a partir de agora poderá destinarse a actuacións para
a conciliación da vida laboral e familiar, así como para o fomento da igualdade,
fomento da responsabilidade social, apoio a proxectos de emprendedores
cooperativos xeradores de emprego, particularmente no eido dos servizos sociais,
e ao financiamento de proxectos cooperativos.
No que respecta á igualdade e conciliación da vida laboral e familiar,
incorpóranse disposicións dirixidas a reforzar e garantir o principio de
igualdade entre homes e mulleres. Entre outras cousas, incídese na necesidade de
facer posible a conciliación, na adopción de medidas que favorezan ás socias
vítimas de violencia de xénero, e na procura dunha presenza equilibrada de
mulleres e homes na composición dos órganos sociais das cooperativas e nos
órganos do Consello Galego de Cooperativas.
Outro dos cambios principais que introduce a nova Lei en relación á mellora
da xestión empresarial ten que ver coa regulación dos apoderamentos xerais ou
singulares. Neste sentido, calquera persoa física coas facultades de
representación, xestión ou dirección poderá ser obxecto deste apoderamento
legal, para facilitar a xestión ordinaria con maior profesionalidade,
competitividade e axilidade.
Actualmente, a Lei de cooperativas unicamente permite a delegación de
facultades de xestión e dirección a favor de conselleiros delegados –membros do
consello reitor nomeados expresamente por maioría de 2/3 dos seus membros-. Coa
modificación, permítese que esta delegación de facultades de xestión e dirección
poda realizarse a favor de calquera persoa física, o que facilita a organización
e funcionamento da cooperativa.
Ademais, para mellorar a organización e o funcionamento das cooperativas, a
modificación actúa en tres liñas básicas. Por unha banda, posibilita a válida
constitución das asembleas xerais en segunda convocatoria e a plena validez dos
acordos adoptados, con independencia dos socios asistentes. Por outra banda,
para as cooperativas agrarias, modifícase a maioría necesaria para a aprobación
do voto ponderado –consiste na atribución de máis de un voto aos socios que
teñan máis volume de actividade cooperativizada-, o que na práctica facilitará a
súa aplicabilidade real.
Ademais, tamén se simplifica a estrutura societaria, ao darlle carácter
voluntario ao órgano de Intervención, un organizo de fiscalización que ten como
función principal a censura das contas anuais. Deste xeito, evítanse os
problemas derivados de que persoas que poden non ter a formación técnica precisa
asuman a responsabilidade de analizar documentos contables coa profundidade que
esixe a censura de contas.
De cara ao obxectivo de alcanzar unha maior flexibilidade para a mellora da
competitividade, hai outras dúas modificacións fundamentais. A primeira, a de
posibilitar que as cooperativas agrarias desenvolvan actividade cooperativizada
con terceiros socios, ata un límite máximo do 50% das realizadas cos socios,
pero tomando como referencia a facturación global da sociedade, e non as
actividades.
E, a segunda, modifícase e mellórase o límite de contratación de persoal
asalariado no caso das cooperativas de ensino e de traballo asociado. Deste
xeito, estas sociedades estarán menos limitadas á hora de atender ás necesidades
puntuais de incremento de persoal.
Así mesmo, esta nova norma vai dar resposta ás modificacións legais
necesarias para a adaptación do réxime económico tanto ás novas normativas como
á realidade socioeconómica actual. Neste punto destaca á redución do 30% actual
ao 25% da dotación de excedentes a fondos obrigatorios.
|